Wijnetiketten met dieren verkopen beter

Wijnetiketten met dieren verkopen beter. Hoe grappig is dat. In de categorie wijnadviezen van vrienden had een van mijn wijncursisten het advies gekregen: “De labels met dieren zijn altijd lekker!”

Ik vroeg gisteren aan mijn wijncursisten hoe ze wijn kiezen. Natuurlijk kwamen voorbij: prijs, wijnland of –gebied, druivenras, ziet de fles en het etiket er mooi uit, past de wijn bij het eten, opzoeken op Vivino, en adviezen van wijnschrijvers en wijnhandelaren of van vrienden. In de categorie wijnadviezen van vrienden had een van mijn wijncursisten een heel grappig advies gekregen: “De labels met dieren zijn altijd lekker!” “En,” vroeg ik, “zijn die wijnen ook inderdaad lekker?” Het antwoord luidde ja.

Château
Een serieuze Bordeaux zal geen etiket op de markt brengen met een huisdier, schildpad, kikker, varken, giraffe of aap. Bij een Bordeaux hoort een klassiek en stijlvol etiket met een mooi getekend château erop. Dat is ook onze beeldvorming en consumenten kunnen dat een beetje suf of saai vinden, maar het voldoet ook wel weer aan hun verwachtingspatroon. Een goede wijn verdient een serieus etiket.

Verkoop
En dieren op het etiket dan? Wijnen met etiketten met dieren erop doen het goed, blijkt uit onderzoek van AC Nielsen. Decanter schreef in 2006 al dat labels met dieren in de VS twee keer zo goed verkopen als andere wijn. In andere landen zal dat niet veel anders zijn. Dieren zijn lief en leuk, en de wijn zal dus ook wel leuk en lekker zijn. En Ilja Gort viel het ook al op dat met name vrouwen van etiketten met zachte knuffeldieren houden. “Vrouwen kiezen emotioneel,” constateerde hij. Varkens, vogels en salamanders doen het volgens hem goed bij vrouwen, terwijl mannen eerder gaan voor “een château met brullende leeuwen en spieren”.

Welke dieren scoren goed? We zien onder meer honden (Longue Dog, Stray Dog en Winston Cellars met een bulldog erop) en katten (Gato Negro, Chat en Oeuf, Fat Cat), kikkers (Arrogant Frog, The Faux Frog) en varkens (Wild Pig, Bourgeois Pig), herten (Reindeer Ranch, Deer Springs), vogels (onder meer uilen in Winking Owl, ganzen in The Goose en Wild Goose, eenden in Duckhorn en Lucky Duck, adelaars in Eagle’s Nest, Eagle Harbour) en vlinders (Papillon), geiten (Goats do Roam en Goat-Roti, The Drunken Goat), paarden (Wild Horse, Red Horse, Wild Stallion) en stieren (Dancing Bull, Bull’s Blood), vossen (The Dancing Fox, Fox Farm Vineyards)  en wolven (The Wolftrap), salamanders (Lazy Lizard, Leaping Lizard).

Fun
De vraag is welke categorie wijnen dit betreft. Het zal – uitzonderingen daargelaten – vermoedelijk meestal gaan om wijnen van ‘instapkwaliteit’. Beginnende wijndrinkers die gewoon een “lekker wijntje” willen drinken, zonder poespas, en zeker zonder poeha. Dan zit je natuurlijk goed bij de ‘Arrogant Frog’ die daar zelfs in de naam een beetje op inspeelt en mee gekscheert.

Wijnen moeten gewoon lekker zijn. Wijnen moeten plezierig zijn en zijn voor plezierige momenten. De fun-factor voor dit soort wijnen mag hoog zijn. Een wijnlabel met dieren èn humor scoort wat dat betreft in Nederland dubbel. Wat te denken van de grappige namen Longue Dog en Chat-en-Oeuf (met een tekening van een kat op een ei, heel letterlijk dus) die verwijzen naar wijnen uit de Languedoc en Châteauneuf-du-Pape!? Grappug!

En de prijs? De Wild Pig kost €5,99 (AH),  Chat en Oeuf en Dreambird resp. €5,50 / €4 (beide Hema), Arrogant Frog van €4,99 – €7,49 (Gall & Gall) en Gato Negro €4,79 (Jumbo). Wel boven het gemiddelde van Nederland, goede instappers dus. En ze krijgen ook nog wel eens de lof van Neerlands wijnschrijvers die willen omfietsen. En daarnaast vind je er ook nog wel wat serieuze wijnen bij, want moderne wijnetiketten zien er nou gewoon wat frivoler uit dan vroeger, met of zonder dieren erop. Ik zeg: proost!