Afgelopen vrijdag 21 september vond voor de tweede keer een lunch voor wijnprofessionals plaats met het thema “Wijn & Social Media”. Het idee is bedacht door André Sauerbier vanuit de LinkedIn-groep met dezelfde naam.

De tweede lunch vond plaats in Leiden op initiatief van wijnorganisator Ghislaine Melman. De twaalf deelnemers bestonden uit een geanimeerd groepje van wijnimporteurs, wijnhandelaren, wijnschrijvers, wijndocenten en wijnproducenten. We moesten allemaal een stelling benoemen en hierover werd druk gediscussieerd.

Uit de discussie werd in elk geval duidelijk dat nog niet iedereen druk bezig is met Social Media of er even enthousiast over is. Enerzijds was er de kersverse online marketeer Annemarije Burger van Groupe LFE die er nu fulltime mee bezig is. Anderszijds kwamen wijnprofessionals op de lunch af die nog skeptisch zijn en eerst meer willen horen en leren. Dat laatste is natuurlijk de beste manier, dus alle lof hiervoor!

De eerste stelling was: Smaak kun je niet communiceren, dus wijnbeleving gaat digitaal niet. Deze stelling werd niet door iedereen gedeeld. Wijnbeleving kun je juist met social media heel direct op diverse manieren overbrengen. Bijvoorbeeld door een paar lekkere foto’s, maar zeker ook door in korte (twitter, Facebook) of langere (blog!) berichtjes te beschrijven wat je ziet, ruikt, proeft, hoort, meemaakt etc. Juist door de nieuwe media is het makkelijker om je smaakbeleving te delen. Dat gaat op een traditionele website veel minder en minder snel.

Moet ik nu alleen nog maar Social Media toepassen?
Nee! Is het duidelijke antwoord. Social Media versterken traditionele media en vullen ze aan. Maar dan moet je ze wel in de hele commuicatiemix zien. Je blijft dus waarschijnlijk je website houden, een nieuwsbrief of mailing sturen (al dan iet op papier of per e-mail), een persbericht sturen, een overzichtsproeverij houden etc. Maar daarnaast maak je ook gebruik van de nieuwe digitale mogelijkheden van de social media.

Door Social Media heb ik geen privéleven meer… Tja, dat is maar wat je zelf wilt. Je kunt social media tijdens kantooruren inzetten, maar kijk goed naar je doelgroep. Wanneer zijn die actief op twitter? Wanneer lezen je vrienden of klanten Facebook? Als dat vooral ’s avonds of in het weekend is, dan is het verstandig om juist dan je berichtjes erop te zetten en niet om 10.00 uur ’s morgens! Maar je kunt er zoveel tijd insteken als je zelf wilt en een berichtje al van tevoren klaar zetten of timen.
Vaak zie je trouwens dat mensen die gepassioneerd met hun wijn- of horecavak bezig zijn, ook in hun ‘vrije’ tijd twitteren of hun ervaringen delen! Dat zie je in veel andere vakgebieden veel minder. Maar als je ’s avonds bij het diner een mooie wijn drinkt of op vakantie iets lekkers tegenkomt, dan wil je dat vaak met je vrienden en ‘followers’ delen. Op die manier loopt ‘werk’ en privétijd inderdaad gemakkelijk in elkaar over. Het is aan jezelf om te bepalen of dat vervelend, leuk en/of nuttig is.

Zakelijk en privé scheiden?
Een andere vraag is of je als persoon op bijvoorbeeld twitter en Facebook privé en zakelijk strikt gescheiden wilt houden of niet. Dat is persoonlijk. De een zegt: “ik laat me zien als totaalpersoon en zet naast zakelijke dingen ook foto’s van kinderen, huisdieren, vakanties etc. erop”. De ander zegt: wat ik privé doet, interesseert mijn klanten niets en gaat ze ook njiets aan”. Ook dit is een persoonlijke keuze, maar – mits goed gedoseerd – is de algemene opvatting steeds meer dat het goed is als je je op social media als totaalpersoon laat zien. Dat betekent dat je alle facetten van je activiteiten aan bod laat komen. Uiteraard gaat het bij een echt puur bedrijfsaccount alleen over zakelijke activiteiten, maar als je er met je eigen naam in staat, dan kan je beide kanten best wat combineren.

Twitter is meer dan zenden… Je moet toegevoegde waarde leveren voor je lezers en followers, anders haken ze af. Tuurlijk mag je best af en toe kortingen doorgeven en natuurlijk laat je zien welke nieuwe producten je hebt. Maar vertel er ook iets interessants over, geef je lezer meerwaarde door interessante weetjes, feiten, informatie etc. Anders haakt die op gegeven moment af. Want social media is meer dan platte promotie!

Regelgeving alcoholhoudende dranken
Nog een nuttige tip voor het gebruik van bijvoorbeeld Facebook door bedrijven die met alcohol te maken hebben. Er komen steeds meer regels voor acties! Lees ook het handboek van Stiva hierop na. Sommige acties mogen niet meer en daar wordt steeds strenger op gecontroleerd. Zo mogen de Like&Wine-acties op Facebook niet meer en moet je dat via een app oplossen.

Verder werd er tijdens deze lunch nog over diverse punten gesproken. Wel of geen twitter? Is het voor ons bedrijf interessant? Veel van onze klanten zitten zelden of nooit achter een pc…! Help ik mijn klanten door berichten op Facebook of twitter te zetten? Heeft het zin om een community op te richten? Etc.

Duidelijk is dat het onderwerp steeds meer leeft. En dat is goed. Want jaren geleden konden we ons ook niet voorstellen dat elk bedrijf ooit een website zou hebben en nu is dat niet meer weg te denken…!